Skymning

Skymning

8 juni 2011

Besynnerligt

Det finns saker jag hört talas om, men aldrig tidigare sett
Träd som klätts in av spinn lär förekomma, men först nu har jag sett ett sånt i verkligheten. Det var i förra veckan vid en äng inom kolonin.



Plötsligt fick jag se ett stort träd blänka som av silver i solskenet. Det var helt och hållet inkapslat av fin, fin, vit väv. 

Från några grenar hängde som en lång tråd av små larver. Inte ett enda löv fanns kvar, bara stammar och grenar. Jag antar att larverna ätit upp löven.


Inte nog med att larverna tagit hela trädet i besittning. Gräs och stenar på marken nedanför var också täckta av väven.
Man får hoppas att det här besynnerliga angreppet inte hinner sprida sig alltför långt. De som sett sånt här tidigare påstår att ett rejält skyfall kan spola bort alltihopa.



De närmaste dagarna kom inga regnskurar, utan en värmebölja. Nog hade jag tur, som var ledig hela tiden från Kr Himmelfärdsdag till Nationaldagen och kunde vara på landet.

I varje nyhetssändning hörde man om högsta temperatur på olika platser i landet. Min termometer visade lika hög temperatur nästan varje gång. Jag hade mellan 28-30 grader på Nationaldagen. Dessutom började det blåsa kraftigt mitt på dagen. Då blir man trött bara av att finnas till. Jag sov i alla fall gott natten efteråt och märkte inte alls att åskan gick.

2 kommentarer:

  1. Nog ser det spöklikt ut. Här runt Ljusdal har vi haft såna angrepp tidigare och det är inte fint, men det blir bättre senare på sommaren. Här har åskan härjat svårt!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej ! För en del år sedan hade vi sådana angrepp uppe i fjällen och det var minst sagt spöklikt.Inte bara enstaka träd utan i stort sett allt inom ett väldigt stort område. Vi har runt 25 + nu, och värmen verkar ska vara kvar ett tag till. Härligt. Kram

    SvaraRadera