Skymning

Skymning

26 maj 2011

Väderomslag

Så fort jag får för mig att jag ska måla något, börjar det regna.

I fjol målade jag min nya södervägg två gånger. Sedan räknade jag med att läkten skulle röra på sig lite under vintern. Det var just vad den hade gjort. Därför skulle jag börja med den tredje strykningen förrförra helgen. Jag hann precis byta till målarbyxorna och resa stegen. Sedan kom regnet.

Förra helgen blev det nästan likadant. Då skulle jag bara klippa gräset först, sedan måla. Som tur var hann jag precis klippa min tomt. Sedan kom regnet. Fort in med klipparen och en massa andra redskap i boden. Det var inledningen till ett fasligt oväder, som härjat i flera dagar med störtregn och stormbyar.









Naturligtvis var jag orolig för mina blommor, men de har klarat sig utmärkt. Den här Storramsen har plötsligt vuxit upp och ståtar så grann vid sidan av dammen.

I en annan del av trädgården vajar Smörbollarna som glada solar. De blev dock inte i presentabelt skick på foto, eftersom det blåste till just när jag knäppte bilden.












Men i den bakre änden av min
tomt ligger den blå tuvan med
Flox så rofylld.





Till sist vill jag visa Hostornas utvecklingen kring dammen. Tillväxten går undan både på höjden och bredden. Stenarna i framkanten har jag placerat där för att ha en liten öppning fram till vattnet. Där brukar jag fylla vattenkannan, när det behövs en skvätt här och där.
Det ska nog inte behövas än på ett tag efter allt regn vi fått.


Nu hoppas jag på väderomslag till sol och värme inför den här helgen. Man är väl optimist!

5 kommentarer:

  1. Jasså är det därför det regnar. För att du vill måla. Sluta genast upp med de drömmarna så det blir slut på det här vädret med det snaraste. ;-)
    Jag ska inte klaga på vädret. Idag har vi fått regn men tidigare i veckan har vi bara haft blåstväder, blåsväder och blåsväder. Inte alls kul. Så nu är det hög tid att det blir soligt och fint.
    Vilka härliga trädgårdsbilder du bjuder på.
    Ha en skön helg!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Ä hum... Får väl ta bort stegen och gömma färgburkarna. Jag vill också få fint väder, särskilt till den här långa helgen som komemr.

    SvaraRadera
  3. Men trädgården är fin... trots regn, eller kanske på grund av??

    SvaraRadera
  4. Hur ser smörbollar ut? De är inte med på bild här väl?
    Ha en skön helg!
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Hej Ninni! Smörbollar heter "Trollius europaeus" på latin. Googla på det så hittar du nog någon fin bild. Mitt försök blev tyvärr inte i presentabelt skick.

    SvaraRadera