Skymning

Skymning

17 oktober 2013

Blomfynd

Efter fem månader instängda bakom byggnadsställningar och mörka skynken hade några av mina krukväxter tappat livslusten. Alla klarade inte att stå utan ljus och frisk luft så länge.

Det såg alltså lite glest ut, när jag placerade överlevarna i fönstren. Alla fem Saint Paula, Gullrankan, Ampelliljan, Vandrande juden, tre kaktusar och några andra för mig okända sorter hade klarat sig. Men jag vill ha fler.



På Hornbach fyndade jag alla dessa för summa 169 kronor. Det är bara 28,10 kr/st i snitt och blev precis lagom att frakta hem oskadda i två kassar.

Det blir roligt att plantera om dem i större krukor och göra fint med så präktiga växter. Här kommer mitt arbetsbord på balkongen väl till pass. Till höger har jag en säck jord väl skymd i en gammal tvättkorg.











Samtidigt måste jag få visa den Pelargonia, som jag tog hem från landet tidigare.

Den fick ett alldeles eget, litet bord på balkongen och fortsätter sin blomning med nya, friska tag.





2 kommentarer:

  1. Men det kan man kalla fynd! Och pelargonian är ju fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har man tur! Hornbach är ju främst en byggfirma.
      Pelargonian är bara en av det dussin jag haft i år och den här är en av de mindre. Du skulle sett de stora.

      Radera