Skymning

Skymning

23 januari 2011

Obekant faktor

Det är kul med statistik!

Ibland missbrukas statistik för att försöka bevisa en idé. Det kan irritera mig när man påstår något om vad som är normalt och inte med hänvisning till normalkurvor från någon undersök-ning, som man kan undra hur den genomförts egentligen.

Andra gånger är jag djupt imponerad över hur vissa människor klarar av att hålla en massa statistik i minnet. Då tänker jag särskilt på dessa fantastiska kommentatorer inom idrott. De minns enskilda resultat sedan många år tillbaka och berikar min upplevelse av tävlingar som jag följer. I helgen såg jag både längdskidåkning och skidskytte på TV. Visst är det givande att få höra hur enskilda tävlande lyckades för några år sedan och utvecklats successivt.

Själv har jag undrat över den statistik som finns om min blogg.

En utvandrad familjs första hus over there
Normalkurva?
USA                  66
Filippinerna      22
Norge               16
Storbritannien    9
Ryssland            8
Danmark            7
Tyskland            2
Kroatien             2
Singapore         2
Tjeckien             1
Italien                 1


 Är det svenskar i utlandet med hemlängtan, som vill läsa om hur vi har det just nu? Kan det vara ättlingar till utvandrade svenskar som vill läsa om förfädernas hemland? Eller är det rena rama misstaget att människor i utlandet råkar hamna på min blogg?

3 kommentarer:

  1. Men Sverige då???
    Har varit en härlig helg med skidåkning. Jag satt i soffan med datorn i knä och tittade.

    SvaraRadera
  2. Nu är det ju de utländska läsarna av min blogg jag förundras över. Statistiken över antalet träffar inom Sverige är lite falsk, eftersom jag själv har klickat in många gånger för att se hur mina inlägg börjat arta sig med bild och allt, innan jag publicerat dem. Men nog är det häpnadsväckande att ha fått tusentals klick under den korta tid som gått sedan starten.

    SvaraRadera
  3. Statistik är som den är... inget att riktigt tro på då det kan visa fel.
    Visst är det imponerande med de som kan hålla statistik eller resultat i huvet.
    Jag saknar skidåkningen denna helg.
    Kram.

    SvaraRadera