Skymning

Skymning

4 februari 2011

För mycket

Är det inte lite för mycket ibland? Det tycker då jag.

Räkningar ska naturligtvis betalas. Stanna upp vid el-räkningarna och skäms för att inte ha valt. Vadå valt? Jag har minsann valt annat elbolag för flera år sedan och tänker inte byta till fast pris nu, när det rörliga priset är skyhögt. Det bör man väl göra när priset är lågt? Och så är det bokklubben som erbjuder en ganska tråkig bok. Bäst att gå in på klubbens hemsida och avboka den i tid.

Sedan är det brev från bostadsrättsföreningen om planerad fasadrenovering. ”Gå in på vår hemsida, granska de tävlande förslagen och rösta”. Det tog en hel kväll. Några dagar senare kommer brev om ny portkod. Jag som inte har lärt mig den förra utantill än. Strax därefter ska tvättstugan byggas om. ”Hämta bokningsnyckeln senast på söndag”, lyder ordern. Exakt var man ska tvätta under ombyggnadstiden förstår jag inte riktigt. Får väl ut och promenera en sväng tills jag hittar en barack längre bort någonstans.

Masthugget från ovan

Skatteverket skickar också brev. Besked om mitt lägenhetsnummer önskas. ”Gå in på
hemsidan och registrera ditt fyrsiffriga nummer.” Jag störtar ut i trappuppgången och kollar mitt nummer på dörren. Där står samma gamla tresiffriga nummer som det alltid har gjort. Jag ger upp! Två dagar senare kommer brev från bostadsrättsföreningen om att vi har fått nya lägenhetsnummer bestående av fyra siffror. Det blev ett helt nytt nummer utan likhet med det gamla.

Stora kuvert i orange färg har jag fått under många år. För en gångs skull öppnar jag det senaste och blev inte glad nu heller. Den uppskattade månadsutbetalningen kan väl ingen normal människa leva på? Dessutom är det nog bara ett uppskattat grundbelopp hoppas jag. Det tillkommer ett och annat, har jag hört.

Kan det ha något att göra med ett brev från Skandia om ålderspension från försäkring? Inte visste jag att jag hade en försäkring där. Läser och läser för att försöka förstå vad jag ska svara på egentligen. Utbetalnings-sätt, familjepension, inkomstskatt? Jag förstår inte de olika alternativen man ska välja mellan.
Efter att ha ringt och tryckt på otaliga ettor, treor, fyrkant, etta igen och stjärna under ett par minuter får jag veta att jag är nummer 14 i kön. Envis som bara jag kan vara ibland, sitter jag kvar och väntar. Det tog väl en kvart till tjugo minuter ungefär tills en vänlig tjej svarade. När hon hade förstått att jag inte är i närheten av någon pensionering på länge, kom vi överens om att jag inte behövde fylla i annat än ett förmodat pensionsår. Inte ens jag vet när det kan bli möjligt nämligen.

En kväll när det inte är något brev av det krångliga slaget att slita med, slår jag mig ned i soffan och tar del av senaste nytt på TV. Det är i stort sett bara blänkare om lite av varje, som avslutas med att man kan se fortsättningen och ett fylligare reportage på svt play eller nåt. Det var ju tråkigt att det inte fick plats under sändningstid, tänker jag. Men köra lite kling och klang med röriga bilder och reklam om ett program som ska komma nästa vecka, det har man utrymme för. 



 



Det kanske är läge att dra nåt gammalt över sig. 





4 kommentarer:

  1. Aha, en sån där dag?
    Det är väl bara att gräva ner sig och förhoppningsvis kommer man tillbaka igen!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte låta bli att le igenkännande åt det du skriver om. Nog är det väl konstigt vad komplicerat allt blivit nu mot vad det faktiskt var förr. Ett bra exempel på det är väl det som hänt telias kunder som inte haft rätt adress registrerad i telias nya databas. De får inkassobrev innan de ens fått nån räkning. Flera av mina kompisar har råkat ut för det. Adresser ändras och företagen hänger inte med även om de ska nås av dessa ändringar automatiskt. Och vilka drabbas? Jo, kunderna.
    Och tv:n ska vi inte ens prata om. Man ska in på www-adresser än hit och dit för att få se mer av än det ena eller det andra... KRÅNGLA! Sen är det nästan som min sambo fräser om ibland, "det är mer reklam än tv-program!".
    Jag drar nog nåt gammalt över mig jag med.
    Ha en skön helg!
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag håller precis på med att besluta om hur och när jag skall ta ut delar av pensionen. Det är en hel vetenskap, men som tur är har universitetet experter, som man kan konsultera! Det var givande kan jag meddela!
    Du undrar om jag har tålamod. Om jag har! Det lärde jag mig tidigt att om man vill ha snygga kläder som man gör själv måste man ha tålamod och göra det proffsigt, annars dög det ju inte för mig. Som väl är har olika människor olika krav och kanske kraven överensstämmer med förmågan. Det låter som en förnuftig hållning, eller hur?
    Kram
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Lite skrämmande att flera känner igen sig. Nog önskar jag att man kunde göra uppror på något sätt, men kan inte komma på hur.

    SvaraRadera