Skymning

Skymning

11 oktober 2012

Frostrisk

Nu har vi äntligen fått ett högtryck med vackert väder och full sol på västkusten. Men då kan det bli minusgrader på nätterna!

Vi hade bara 2 grader varmt i Göteborg under den senaste natten. Då är det risk för frost utanför stan.

Därför skyndade jag ut till kolonin idag för att rädda livet på mina Pelargonior. Det visade sig att jag har ganska många, hela dussinet fullt.

Här är ett exemplar som dröjde väldigt länge med att slå ut. När det slutligen hände, blev den så här full av stora blomklasar.

Många Pelargonior blommar fint fort-farande, så nu är det riktigt praktfullt inne i stugan.




När jag ändå var ute i kolonin, tog jag upp fänkålen, som inte heller tål frost. I övrigt har jag bara vitlök och lite sallad kvar i grön-sakslandet nu.

Som synes har jag haft smockfullt med grönsaker i år. Konstigt nog blev det ingen bra skörd av vanlig, gul lök och rödbetor, som brukat gå jättebra annars. Det visade sig vara ett allmänt problem.  



För att inte tära på utrymmet för grönsaker, gjorde jag en separat låda för blommor i fjol och placerade vid sidan av grönsaks-landet. Jag sågade bara till några brädor i lika långa delar och spikade ihop.

I våras fyllde jag upp lådan med kompostjord, planterade ett par perenner och några sommar-blommor, som hade självsått sig i grönsakslandet. Det blev riktigt trevligt, tycker jag själv.

När jag behöver vila ryggen lite under all rensning av ogräs, brukar jag sätta mig en stund på den lilla bänken vid sidan av blomlådan och bara trivas.

1 kommentar:

  1. Den lilla bänken "för att bara trivas" tycker jag om. Såna får man aldrig för många av.

    SvaraRadera