Skymning

Skymning

2 oktober 2012

Utveckling

Härom dagen satt jag och tittade på gamla bilder från mina första år i kolonin. Det är roligt att se hur mycket som har förändrats kring min stuga under årens lopp.

När jag kom dit, låg det en smal rad med plattor av dansk sjösten vid stugans långsida och några på diagonalen över gräsmattan. De smala blomrabatterna var kantade med samma typ av sten. Ingetdera passade min smak, så jag tog bort alla kantstenar och utökade bredden på den smala gången med hjälp av dem. Sedan tog jag upp plattorna från gräsmattan och la en smal gång vid husknuten fram till altanens trappa. Så här blev det.


Eftersom plattorna inte räckte till, fick det bli en nödlösning för att ta sig fram till väggen och kran med vattenslang. Det var väldigt lerigt där, så det var nödvändigt med ett underlag av något slag. Jag fyllde ut med bordskivan från ett gammalt trädgårdbord och plana stenar. 

I somras råkade jag komma över ytterligare några plattor av precis samma typ och storlek (ovanligt stora och jobbiga att handskas med). Då passade jag på att fylla ut lite.

Ytan vid husknuten fram till trappan utökades till en nätt liten uteplats.


Vid trappan behöll jag faktiskt en natursten som pittoreskt inslag.

Det är krusbär i durkslaget. Skörden blev inte stor i år, men det blev så pass att jag kunde frysa in lite.

Vid sidan av altanen hade jag redan tagit bort en onödig blomrabatt förra sommaren och passade nu på att lägga plattor där med.

Det är mycket snyggare att ha några krukor med vackra sommarblommor stående vid den väggen.
Oftast har jag haft Pelargonior där.
Det enda som är kvar från den gamla rabatten, är min fina Plymspirea på hörnet.

Dessutom är jag väldigt nöjd med den bruna färg som jag valde att måla om huset i en gång för länge sedan - ljus, varm och behaglig på alla sätt.

1 kommentar:

  1. Och inte behöver du kosta på dyra årskort på gymmet! Du får ju massor av träning ändå.... Jättefint, och roligt med före-och-efter-bilder.
    Lena

    SvaraRadera