Skymning

Skymning

17 november 2010

Hem & Trädgård

Härom dagen fick jag trevlig post – den lilla tidningen från bokklubben ”Hem & Trädgård”. Den bild jag har på näthinnan av min egen täppa i höstrusket är så vissen, att några vackra bilder kan vara uppiggande.

Tidningen börjar med att presentera periodens utvalda bok, som handlar om ”en vision i Ockelbo”. Det ligger lite avlägset för mig, så jag bläddrar vidare och möts av en bild på Leif Mannerström. Ytterligare en kokbok behöver jag inte, inte heller skapa i lera, brodera mera eller juligaste pysslet. Äntligen på sidan sju finner jag lockande bilder från en intressant bok och läser om ”En lisa för själen”. Den handlar om trädgårdens läkande kraft, ”att den minsta lilla täppa är en genväg till ett friskare och lyckligare liv”. Det håller jag helt med om och överväger att köpa den till någon som kan stå i begrepp att skaffa en kolonilott åtminstone.

Boken ”Vacker trädgård i vinterskrud” verkar som en utopi för mig, som inte kan vistas i min stuga under vintern. I övrigt finns det många förslag om man vill skaffa sig mera kunskaper om t ex kryddväxter, skuggväxter, klematis eller hur man renoverar gamla fönster och snickrar saker till trädgården. Gamla visdomsord kan man finna i Bondepraktikan.

Där finns också lilla rosboken, som jag köpt tidigare för att läsa under vintern. Jag har bara fyra rosor och bör lära mig lite om hur de ska skötas innan jag eventuellt skaffar fler.

Se hur fin min röda ros var förra sommaren, innan den bistra vintern 2009/10 höll på ta ihjäl den. Jag trodde att den var alldeles död och klippte ned alla grenar till marken. Tack och lov grävde jag inte upp rötterna, för mot slutet av sommaren kom ett par nya fina skott. De hoppas jag ska överleva denna vinter och utveckla sig till en ny praktfull ros så småningom.

2 kommentarer:

  1. Har också nyss bläddrat i samma tidning. Jag gottar mig åt bilderna! Vilken fin ros! Hoppas att den "tar sig"

    SvaraRadera
  2. Då skulle du ha sett den, medan den var alldeles översållad av utslagna rosor. Otur att jag inte passade på att ta några kort då.

    SvaraRadera