Skymning

Skymning

8 november 2010

Svängigt

Nu har det verkligen skett en hastig omsvängning i vädret. Vi vaknade till flera minusgrader idag. Kylan bet ordentligt i nästipp och öron på väg till jobbet. Ögonen tåras och det rinner ohjälpligt, så att maskaran bildar rännilar nedför kinderna. Har jag tur, ser det ut som om jag målat mig som en clown. Då händer det att folk ler besynnerligt glatt emot mig på bussen. Men annars ser det bara sorgligt ut och då låtsas ingen se mig.

Efter lunchen passade jag på att ta en promenad i solskenet. Det blev en liten sväng i Allén för att se solstrålarna sila mellan träden. Märkligt nog var det nästan bara jag som drabbats av lust att gå där i det vackra vädret. Se bara hur folktomt det var.

Först tittar man åt ena hållet. Inte en kotte så långt ögat når.




Sedan vänder man blicken åt andra hållet. Ingen där heller.




















I kanalen ligger vattnet spegelblankt. Inga båtar, inga fåglar, ingenting.
Då måste man bara stanna och njuta av stillheten en stund.


2 kommentarer:

  1. Och hur ser det ut idag? Har ni fått snö? Här har den inte kommit ännu, men den är nog på gång.

    SvaraRadera
  2. Det blev kallare och snöade under natten. När jag såg ut över gården i morse, låg där ett fint snötäcke. Under förmiddagen blev det snöblandat regn och blåsigt. Inte mysigt alls. Men någon dramatik, som nyhetsmedia försöker beskriva det, har det inte varit. Nu är det plusgrader igen.
    "Svängigt" var ordet.

    SvaraRadera