Skymning

Skymning

27 februari 2011

Spänning

Skidåkning kan väl inte vara nyttigt? Se bara hur Anja åker ur och tar sig för ett smärtande knä allt som oftast. Normalt brukar folk med dåliga knän inte åka slalom, störtlopp och liknande. Vi vet att det är farligt, men världsstjärnor inom sporten tror visst inte att det gäller dem, eller så tycker de kanske att det är värt risken...

Personligen är jag lite orolig för slaganfall och hjärtstillestånd när jag tittar på sådana spännande lopp i längdskidåkning som jag såg idag.

(Foto: msn Sport)

Det var dubbeljakt (2 x 15 km med skidbyte) för herrar i Holmenkollen. 

Här går Petter Northug i mål före Marcus Hellner och alla andra.

Publikens jubel var det mäktigaste jag hört nån gång.



När ett lopp böljar fram på det där sättet, når jag maxpuls tidigt. Åkare leder, rasar ned genom fältet och stretar sig uppåt igen. Inför spurten får jag krampkänning och faller nästan ihop vid målgång.

Som tur är pågår en hjärtlig kamp med mycket humor mellan de svenska och norska TV-teamen. Det är intressant att ta del av kommentarer och analyser från båda. Då får man lite perspektiv och lugnar ner sig. När sedan Northug ser så lättad och lycklig ut över segern, är det bara att glädjas med honom. Det här var nog ett viktigt lopp för honom att vinna under detta VM.

1 kommentar:

  1. Efter en vecka med flunsa återvänder jag sakta till livet igen. Men som du säger är skidåkningen inte bra för hälsan, alltför spännande ibland. Ser att snön börjat tina undan hos er, och jag är avundsjuk för här ligger den meterhög.
    Lena

    SvaraRadera