Skymning

Skymning

13 december 2011

Regn och rusk

"Varning för mycket höga vattenflöden i Halland och Västra Götaland" sa nyhetsuppläsaren i Rapport alldeles nyss. Det är vad vi fått höra vecka efter vecka nu. En och annan gång har jag hört frasen "klass-ett-varning" och rent av "klass-två-varning" när det väntats orkanbyar. 

När det regnar och blåser går jag inte ut med kameran. En del personer har i alla fall skickat in bilder till GöteborgsPosten. Här ses några klipp från läsarbiler i GP.



Nu klämde nyhetsreportern i med en "klass-tre-varning" för att Ätran håller på svämma över. Då blir det nog så här i trädgårdarna intill.

Mitt i stan har det flödat regn-vatten över gatorna. Det behövs stövlar för att inte bli blöt om fötterna. Med stark vind var det rent av svårt att hålla sig upprätt. Jag kände mig lätt som en fjäder då jag sveptes över torget härom dagen. Det var ren tur att jag fick tag om en stolpe att hålla mig i.


Ner till kajen bör man inte gå.
Man kan ju knappt se var kaj-
kanten övergår till bråddjupt hav.
Jag undrar hur båtar kan lägga till
eller hur många som har slitit sig.
Nog är det förunderligt att det
inte blivit fler olyckor i stan.

1 kommentar:

  1. Usch!!! Det här med klass 1, 2 och 3. Är det inte det som kallades för lågstadiet tidigare? Nu kanske det är lågtryck!!!!

    SvaraRadera