Skymning

Skymning

21 mars 2012

Släktforskning igen

Schröder, Schultz, Stark och Nyberg

Nu gäller det att rappa på med släktforskningen innan vårsolen helt får mig i sitt grepp. Mina promenader leder mig ofta in i affärer med fröpåsar, så nu har jag bunkrat upp ett litet lager.

Släktforskningen skulle krönas nu med uppgifter om anorna Schröder och Schultz hade jag tänkt, men ibland får man bara ge sig. Så fort jag når början av 1700-talet blir det svårt.

En anfader i min ena släktgren Eric Hedblad (f 1743) bodde och arbetade som bruksinspektor utanför Hedemora. Han var skriven i Turbo, men kan mycket väl ha jobbat på Vikmanshyttan eller något annat bruk där i närheten. 1772 gifte han sig med unga Maria Catharina Schröder (f 1752). Under sina tonår hade hon bott hos sin morfar på Åsen i Hedemora tillsammans med sin mor och lillebror Carl, eftersom pappa Casper Schröder (f 1720) dog då Maria var på sitt trettonde år.

Hedemora på 1700-talet
 Innan dess hade de bott i Köping där Casper Schröder hade sin tjänstgöring som korpral. Han var son till Stephan Schröder och Dordi Caspersdotter Schultz. Man hör ju redan på namnen att de bör ha tysk härkomst. Just den här Stephan Schröder påstås komma från en kopparslagar-familj, men jag kan inte hitta vilken. Frun kan tänkas vara släkt med Caspar Schultz i Köping, men det är ingen enkel sak att få klarhet i. Kyrkböckerna från den tiden är inte särskilt upp-lysande. Jag ger upp.

Kopplingen till familjen i Hedemora uppstod när Casper Schröder i unga år arbetade som bok-hållare åt handelsman och rådman Lars Månsson Nyberg (f 1694). Det var där han träffade Nybergs dotter Maria Christina Nyberg (f 1726), som fötts i första äktenskapet med Maria Stark (f 1708). Var hon kom ifrån vet jag inte.

Handelsman Nyberg handlade nog med mycket annat än varor i butik. Jag hittade honom i många rättegångshandlingar där varje ärende gäller hans andelar i egendomar av olika slag, fastigheter, någon smedja m m. Det förekom att arvingar frågade om det fanns något kvar till begravningen sedan skulden till Nyberg betalats. Jag förmodar att han hade mycket gott ställt, som ägde så mycket runt om i trakten.


Tänka sig att Eric Hedblad gifte sig med Nybergs dotterdotter. Han hade i alla fall avancerat från förman till bruksinspektor och det var ett nog så respektabelt yrke i de trakterna.

Annons i tidningen hade man också.


Eric Hedblads härkomst har jag berättat om i ett tidigare inlägg.
Då fick jag också göra en paus, när jag nått så långt tillbaka som faderns födelse 1702.
http://elnaelvin.blogspot.se/2011/01/rotter.html

1 kommentar:

  1. Man ska aldrig ge upp.
    Dordi Schultz lyckades jag följa till stadsfiskal Caspar Schultz i Köping och sedan hans far Påvel Schults i Nyköping. Där fanns han på mitten av 1600-talet. Längre går det nog inte komma på den grenen.
    Det blir svårare med Schröder, för det finns olika släkter med det namnet.

    SvaraRadera