Skymning

Skymning

11 mars 2012

Min tid

Fredag den 9 mars 2012  Kombinerad födelsedag och sista arbetsdagen
Det blev ett jättefint kalas med mycket gott till kaffet, många tal, kramar och presenter på jobbet. Det var knappt jag orkade bära hem alla blommor och paket alldeles själv.


Nu kommer en tid som du själv kan planera
Den är alldeles fri. Vad kan man önska sig mera.
Tänk hur mycket av den tiden du kan ägna vid din stuga.
Det är en stor och viktig kvalité, som heter duga.
Kanske fylls den med en och annan dans
och det är kul tycker Lillan och viftar på sin svans.
Med ett smycke som minne, önskar vi att du nu kan
fullborda allt du förut ville göra, men inte hann.
                                         (Diktat av en arbetskamrat)


Nu har jag minsann lurat Reinfeldt på flera extra arbetsår. När han började sina antydningar om att höja pensionsåldern, bestämde jag mig kvickt för att sluta fortast möjligt. Som 61-åring är jag helt redo att "fylla min tid av egna val, få tid att tänka och bara få vara", som en av mina arbetskamrater uttryckte det, eller "gå i passion".
Det känns härligt att få så fina ord på vägen.

3 kommentarer:

  1. Härliga fd. arbetskamrater! Och idag är det måndag och inte jobbardag!!

    SvaraRadera
  2. Grattis till din nya ledighet, nu är du fri som en fågel:)
    Ewa S

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att gå i pension och kunna göra vad du vill med dina dagar. Grattis!
    Kram.

    SvaraRadera