Skymning

Skymning

20 november 2012

Återbruk

Lycklig är den som inte sörjer det han saknar,
utan gläder sig över det han har.          (Citat: Demokrit)


Återvinning vet nog alla vad det är - sortera ut vissa substanser ur avfall för att tillverka nya produkter. Det är storindustri numera. Flaskor och glas gjorda av återvunnet glas kan vara snygga. Det vet jag, för jag har några sådana.


Återbruk är också enkelt - använda saker om igen. Jag sparar mycket som kan vara bra att ha någon gång. Jag har askar med skruvar, muttrar, dragkedjor, knappar och förråd med masonitskivor, bräder, plåt m m som kan komma till användning när man minst anar det.

När "jordbruket" vilar, ägnar jag mig åt återbruk ibland.


För många år sedan spikade jag ihop lite spillvirke till en arbets-bänk. Den används flitigt vid sådd och plantering, slöjdarbeten, reparationer och att stå på för att nå upp, t ex för att plocka äpplen.
I somras bytte jag ut bänkskivans bräder. Nu håller den nog några år till.
Några överblivna bräder låg i förrådet till ingen nytta. Sedan jag räknat ihop brädbitarna, kom jag fram till att de räckte till en liten odlingslåda. Det var bara att såga av dem så att de blev lika långa och spika ihop dem. Den lådan har jag haft blommor i vid sidan av grönsakslandet i år.



När jag fraktade bort lite ris och kvistar till brännhögen, hittade jag flera fina brädbitar, som jag inte kunde låta bli att ta med hem.

En solig dag kände jag för att slöjda lite. När jag sågat till och putsat bräderna, hade jag lagom stora bitar att spika ihop till en liten bänk.




Jag tycker att bänken passar jättefint längst in på trappan. Där kan jag sitta under tak med mitt morgonkaffe, även om det regnar.

4 kommentarer:

  1. Jag är riktigt imponerad över vad du åstadkommit! Du har fantasi och du är händig.... samtidigt!

    SvaraRadera
  2. Imponerande! Får håpe at eg også kan bruke tida på slikt når eg snart er pensjonist. Torgunn

    SvaraRadera
  3. Slöjd och skapande över huvud taget har jag alltid trivs med. Sedan gäller det att kunna få inspiration och sätta fantasin i rörelse.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för din hälsning hos mig! Visst ligger Skifsen vid Säfsen Fredriksberg. En mil ifrån sisådär. Är ju ingen äkta dalkulla jag heller utan en tvättäkta helsingforsiska som hamnat här efter många år levandes i Stockholm. Storstaden lockar inte längre, bevare mig när första rödljusen kommer då längtar jag hem! Här har vi inga trafikljus på 6 mils radie oavsett vilket håll man åker mot, hihi
    Ha en fin novembervecka!

    SvaraRadera