Skymning

Skymning

26 november 2012

Storförbrukning

Äppelpaj är en favoriträtt

Denna höst har jag ätit många äppelpajer med vaniljsås.
Hur många har jag för länge sedan tappat räkningen på.


Här är en enkel smulpaj, som jag smaksatt med kanel och toppat med mandelflarn.

Här är orsaken till mitt frosseri i äppelpajer


Äppelträdet Filippa ger väldigt stora skördar vart annat år. I år var det ett sånt år.
Det gäller att passa på, för nästa år kommer det nog inte att bli mer än en handfull. 

Man kan inte låta nåt förfaras. Allt ska förbrukas. Det räcker till vänner och bekanta också. Sedan kan väl fåglarna och älgar komma och äta upp det som blir kvar.
Slutligen får jag plocka upp resterna från marken och slänga i komposten.

1 kommentar:

  1. Filippa verkar vara ett riktigt fynd! Äppelpaj är verkligen Mums!

    SvaraRadera