Skymning

Skymning

16 maj 2011

Sådd på gång


Här är den nu - min fina Gulltörel

Den vilade snällt hela veckan medan det var kallt och slog ut när jag kom helgen efteråt.


Efter ytterligare en vecka har det blivit så här fint kring min damm. Se hur Gulltöreln ståtar på andra sidan. Nu dröjer det inte länge förrän man får gå fram till kanten för att se vattnet. Hostorna och dekorativt gräs brukar växa upp och rama in dammen väldigt väl.



Det blev ett par bråda dagar att arbeta vidare med trädgårdslandet.

Löken hade jag satt tidigare och skyddat med fiberduk. Det var tur det, för där hade varit flera minus-grader under nätterna.
Sedan satte jag faktiskt några potatisar, fastän jag inte hade tänkt det. Majrovor, kålrot, röd-betor, morötter och mangold har jag sått nu. En rad med bondbönor är också nedpetade i jorden. Ärtor av olika slag väntar jag med tills det blivit lite varmare.
Visst vore det gott med squash, gurka, fänkål m m också. Nu är det flera år sedan jag hade majs. Den växte jättebra här. Tyvärr ryms inte allt jag vill ha i ett så här litet land. Det får alltså bli olika grönsaker och rotfrukter olika år. När ogräset tar fart, brukar jag vara ganska nöjd med att landet inte är större än så här.

4 kommentarer:

  1. Det ser så härligt ut. Både prydligt och vilt på samma gång.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar idyll! Att se vatten höjer verkligen upplevelsen. ha en skön vår!
    Gunilla Å

    SvaraRadera
  3. Vilket paradis du har!!! Och vad du sliter för att få dina grönsaker och blommor. Men är man intresserad så är det ju roligt att slita med det också. :-)
    Var in här för några dagar sen och läste ikapp men kunde tyvärr inte kommentera då eftersom "tjänsten inte var tillgänglig" som det stod. Men jag har läst ikapp för jag vill ju följa med vad som händer.
    Ha en skön helg! Vi hoppas väl på finväder så du kan fortsätta att dona på i din fina trädgård.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Åhh, vad det ser härligt ut, detta saknar man när man sitter på sin balkong, kram Elisabeth

    SvaraRadera