Skymning

Skymning

2 september 2011

Fjärilar

En dag i juli innehöll tidningens bilaga en plansch med tecknade fjärilar. Nog tyckte jag mig känna igen en och annan, men hade väl egentligen aldrig sett närmare efter hur olika fjärilar ser ut. Min granne är mera observant och välutrustad. Hon fann snabbt sin bok med foton på fjärilar och den fick jag låna. Himmel så vackra en del verkar vara!

Från den dagen har vi sett många fjärilar, som vi nog inte hade sett tidigare – åtminstone inte så ofta och så rikligt. Detta måste förevigas på bild, för vem vet om det kanske var alldeles speciellt rik förekomst här av dessa arter just den här sommaren.

Se så fina foton min granne tagit med sin kamera:

Påfågelsöga

Stor pärlemorfjäril

Amiral



















Själv lyckades jag mindre bra. Det skyller jag på att jag har en billig kamera, ej avsedd för närbilds-studier, vilket framgår tydligt av den här bilden.

Det är inte lätt att fånga en fjäril på bild med vingarna i utfällt läge heller. Passande miljö har också betydelse.




Det kunde bli ganska trevliga foton ändå.








Det här är inte en fågel, utan fjärilen Amiral högt uppe i ett plommonträd.







 

2 kommentarer:

  1. Fina fjärilsfoton. Det finns väl "dragväxter" för fjärilar, lika som för bin. Kram

    SvaraRadera
  2. Just den där blomman lockar verkligen till sig fjärilar, så nog gäller det att ha passande perenner.

    SvaraRadera