Skymning

Skymning

13 september 2011

Lön för mödan

Hur gick det med odlarmödan i år?
Blandat skulle jag vilja påstå, men ganska bra till slut.

Det började med att jag ställde ut alla mina ståtliga Pelargonior på den inbyggda altanen för att de skulle få mera ljus. Där har jag många fönster men ingen värme, så ett par frostnättar slog påpassligt till och tog död på dem allihop. Det var flera års fröjd för ögat som gick för-lorad. Man kan tappa sugen för mindre.


Grönsakslandet hade jag rensat och förberett lite sådd i. Det skulle bli ärtor, bönor, mangold, rödbetor, morötter, majrovor, squash och lök. Bärbuskarna fick en extra giva med naturgödsel. Jag strödde till och med lite aska runt basen.

Några självsådda blommor fick stå kvar. Det var liljor och vallmo. Med CD-skivor hoppades jag skrämma bort kråkor, skator och annat otyg.


Av majrovor och squash har inte synts ett spår. Det var kanske dåliga frön. I stället lyckades jag med kålrabbi för första gången. Övriga grönsaker växte bra och har berikat mina mål-tider. En hel del ärtor, bönor och bär har jag fryst in. Den gula löken tog jag upp precis innan skyfallen ställde sig på kö. Löken kommer att räcka länge.


Numera har jag långa plankor nedgrävda i kanterna och det håller gräset borta. I år blev det av att slå ned några långa stolpar och spika upp ribbor på tvären utmed bärbuskarna. Det blev jättebra för de tungt hängande grenarna med svarta vinbär och björnbär.


I fjol la jag gammal tjärpapp och trätrall utmed den ena kanten för att svälta ut gräset. Nu verkar det ha fått avsedd effekt. Om orken står mig bi, ska jag kärra ut kompost där. På det sättet ska jag utöka med ytterligare ett par kvadratmeter fin jord att odla i.

Tänka sig! Jag planerar redan för nästa års odling.

3 kommentarer:

  1. Härligt att du redan planerar för nästa år, så gör jag med.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig odling! *avis*
    Försökte kommentera vid fjärilarna men jag vet inte var den kommentaren försvann...
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Det växte bra och man slapp vattna den här sommaren.

    SvaraRadera