Skymning

Skymning

17 september 2011

Hur gick det med älgen?


I fjol hade jag besök på min tomt i kolonin av en älg. Jag såg den stå och äta skott av mitt körsbärsträd tidigt en morgon. Det råkade vara den sista helgen jag sov över i stugan. Älgen kom tillbaka senare och åt flitigt av mina äpplen också. Det märktes tydligt av alla spår i gräsmattan att den hade tjuvat av min frukt.

Senare fick jag höra berättas hur en älgko med två kalvar promenerat över min tomt sent på hösten. Det var min närmaste granne som såg dem genom sitt köksfönster.

I somras hade vi nästan närkontakt älgen och jag, då den sprang över min tomt. Nu sågs vi igen för en vecka sedan. Då satt jag på trappan och vilade lite efter arbete i grönsakslandet. Jag reste på mig och blickade plötsligt rakt in i ögonen på en älg. Den var precis på väg in till mig, men tvärvände och sprang bort.

Här kommer bildbevis, för jag gick in och hämtade kameran.

Älgen hade stannat till en bit bort, så jag lyckades få en bild. Men det blev bara en enda. Hon hörde mina tassande steg och sprang upp på kullen. 

Vi sågs flera gånger igen, då jag tog en promenad runt kullen. Älgen gömde sig bakom träd och buskar, så några fler foton lyckades jag inte ta.


  




En granne längre bort i området har också haft besök och lyckats fotografera ett par älgar.

Det här är en av hennes bilder.





Några grannar och jag har jämfört våra erfarenheter och kommit fram till att årets älg är en ung ko. Hon verkar hålla till i den skog som ligger på vår sida av koloniområdet, eftersom hon hommer från det hållet varje gång.

Måtte hon bara inte äta upp resten av mitt körsbärsträd.

2 kommentarer:

  1. Oj vad nära bebyggelsen den älgen går då! Häftigt men lite otäckt om man möter den.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Vi har väl en del "godsaker" i trädgårdarna som lockar. Närkontakt känns i alla fall inte bra. Älgar är så rysligt stora.

    SvaraRadera