Skymning

Skymning

23 september 2011

Marmelad av Aronia

Efterfrågat recept

Nu undrar många vad man kan göra av Aronia och ber om recept. Marmelad är vad jag tänker göra härnäst. Det påstås nämligen att man bör ha haft bären i frysen först och det är precis där jag har dem nu. Jag frös in mycket i plastbyttor av olika storlekar. 

Aroniamarmelad anses passa i många olika sammanhang. Man kan ha den till morgongröten, på pannkakor, som smaksättning av youghurt och fil, i parfait eller till ostbrickan.

Här är ett vanligt recept som jag tänker prova först.


1,5 liter bär
3 dl vatten
6 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 stjärnanis
2 kanelstänger
saft från en citron

Hetta upp bär och vatten. Koka på svag värme i ca 20 min eller tills bären går sönder.
Blanda vaniljsocker med strösocker och rör ned det i grytan. Tillsätt stjärnanis, kanel och citronsaft.
Låt blandningen koka ytterligare   ca 20 min tills den blir lite simmig.

Skumma marmeladen och koka upp den igen, innan den hälls upp i syltburkar. De bör gärna vara upphettade i skållhett vatten.


Man kan blanda i andra ingredienser som nypon, äpplen, plommon eller en skvätt rom. Det tänker jag inte göra nu. Först vill jag prova det här grundreceptet.

1 kommentar:

  1. Det låter jättegott, och säkert nyttigt. Spännande att höra hur det smakar.

    SvaraRadera