Skymning

Skymning

16 oktober 2010

Ja se den maten

Det är åtskilligt man hört om vilken mat som är nyttig och inte. Det kommer nya rön hela tiden. Nu rekommenderar man fisk, men inte vilken som helst - fet ska den vara, men inte stekt i fett. Då är det noga med vilken olja man väljer. Majsolja eller rapsolja är frågan. Nötter är bra, men inte de salta, som många tycker om till fest, för det är visst för fett. Det ska vara valnötter. Om paranötter duger vet jag faktiskt inte. Mandel bör man också äta.

Huruvida man får äta potatis, pasta och ris har jag inte fattat. "Därom tvistar de lärde", som man brukar säga. Nä men ta mer grönsaker i stället: Sallat, majs, ärter, broccoli, vitkål, morötter, kålrötter och andra rotfruket. Men potatis är väl en rotfrukt, flikar jag in. Ja, det medges. Säd av alla möjliga slag är nyttigt. Bra! Då fortsätter jag att äta pasta och ris. Nåja, men inte putsat ris förstås. Jag äter gärna mackor, men får mothugg. Låt oss analysera vad jag använder för sorts margarin och vilket pålägg först.

Frukt och bär kan man inte få för mycket av. Svenska äpplen förstås och närodlade. Bananer är inte närodlade, men bra ändå, bara de är ekologiska. Blåbär är bra för ögonen. Vin kan man bli alkoholist av, men är så nyttigt att man ska dricka ett glas rött om dagen - minst, eller varför inte ta en rejäl whisky före sänggåendet. Inte vågar jag berätta att jag hellre dricker ett stort glas mjölk 3%.
Kaffe har blivit jättenyttigt. Det lär ska motverka diverse sjukdomar. Fram för den svenska fikarasten!

Det kan vara värre. Ät medelhavskost eller prova stenåldersmat. Låt höra bara vad som menas med det ena och det andra. Någon definition hittar man inte i första taget.

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig. Snart är jag så förvirrad. Går och breder en hederlig knäckemacka av gammal vana!!!

    SvaraRadera
  2. Knäcke är väl gjort på råg och grovt är det också. Det blir godkänt! För övrigt är det ju jättegott!

    SvaraRadera