Skymning

Skymning

5 oktober 2010

Nyttig terapi

Den här sommaren har jag insett hur viktigt ett grönsaksland är som terapi. Det berodde bl a på att jag fick mycket senare semester än vanligt.

På kvällar och helger prioriterade jag skötseln av mitt lilla grön-saksland, rensade ogräs och tog en smakbit av primörerna. Det var så avslappnande och höll förvänt-ningarna uppe på fina skördar längre fram.



Då glömde jag allt annat för några timmar, andades frisk luft, hörde fågelkvitter och vindens sus i träden. Mina rörelser blev mer stillsamma och jag kände ingen stress alls.

Vänner och bekanta har undrat hur jag får så mycket grönsaker i mitt lilla land. Det knepet avslöjar jag gärna. Jag sår bara lite i korta rader av många olika sorter. På det sättet är det nästan alltid något ätbart att plocka. Dessutom hinner jag äta upp det mesta medan det är färskt och får inga bekymmer med förvaring av stora skördar.  

2 kommentarer:

  1. Ser verkligen fint ut... håller med om att allt liksom "stillar sig" när man är ute och påtar....

    SvaraRadera
  2. Flott grønsaksland! Enig i at det å jobbe med hage og jorda er terapi!

    SvaraRadera