Skymning

Skymning

23 oktober 2010

Läsbarhet

Eftersom jag nyss börjat med det här bloggen, undrar jag hur den uppfattas. Att den kan vara av intresse för nån, förefaller inte särskilt sannolikt än, men den kan förhoppningsvis växa till sig med tiden. Om layouten är tilltalande, är ofta en smaksak.

Sedan är frågan om jag skriver så att vem som helst kan förstå. Därför har jag mätt all text i bloggen med LIX räknare. Även om det bara ger en fingervisning, så gav resultatet en viss tröst, eftersom jag kämpat intensivt för att inte färgas alltför kraftigt av den byråkrat- svenska jag levt med i jobbet under många år.

"Läsbarhetsindex (LIX) kan användas för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (ord med fler än sex bokstäver) uttryckt i procent. Det finns flera olika läsbarhetsindex, men i Sverige är LIX det mest använda. LIX utvecklades på 1960-talet av pedagogikforskaren Carl-Hugo Björnsson. Välj en text nedan och klicka på analysera för att få den skattad enligt LIX.

Ange adress:

Textens läsbarhetsindex är 31, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar. Nedan visas hur läsbarhetsindex (LIX) har beräknats samt hur det kan tolkas. Obs att LIX endast ger en fingervisning om hur lätt eller svår en text är. Tolkningen av LIX-värdet är inte någon exakt vetenskap utan snarare en indikation på vilken nivå texten ligger.

Beräkning
Antal meningar (M): 266
Antal ord (O): 2803
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 580
Genomsnittlig meningslängd (Lm = O/M): 10,54
Andel långa ord (Lo = L/O*100): 20,69
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 31

Tolkning
< 30       Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40   Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50   Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60   Svår, normalt värde för officiella texter
    > 60   Mycket svår, byråkratsvenska           "

2 kommentarer:

  1. Oj, visste inte att det fanns nåt sånt!!! Vågar inte testa på min blogg...

    SvaraRadera
  2. Åjo, visst törs du. Du skriver så himla bra, föredömligt är min uppfattning. Dessutom är det alltid intressant och då är vi inne på sånt, som inte kan mätas, men aldrig nog betonas.

    SvaraRadera