Skymning

Skymning

29 oktober 2010

TV Nöje

På fredagar rasslar det loss i burken. Då ska vi underhållas. Eftersom jag gillar musik, gäller det att passa på då. Det är riktigt trixigt att zappa mellan kanalerna för att sno åt sig så mycket som möjligt av alla godbitar. Doobidoo har man ju sett förr, men någon trevlig typ, som jag gillar lite extra, kan råka vara med. Hur Stefan Holm och Pernilla Wiberg tog sig ut i det sammanhanget hade jag gärna velat se förra fredagen.

Det blev inte av, för då tittade jag på Idol i fyran. Just den här säsongen hade jag bestämt mig för att ge det en chans. Det är riktigt kul med alla duktiga deltagare den här gången och mina favoriter är fortfarande kvar allesammans. Betänk sedan att det var Beatles-tema förra fredagen. The Beatles var mina första, stora idoler och jag uppskattar deras musik lika mycket - om inte mer - nu för tiden. Den musiken är odödlig för mig.

Vid nio-tiden blev det problem. Det var intressanta gäster hos Skavlan i ettan. Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström har jag följt och beundrat under hela deras respektive karriärer. De var riktiga trubadurer, så vad deras barn Jack och CajsaStina hade att berätta, ville jag absolut ta del av. Jag borde kunnat ägna det programmet min fulla uppmärksamhet när Idol tog slut halv tio. Det var bara det, att då började Trädgårdsfredag på tvåan. Har man kolonilott, är det rena rama sveket att inte följa den serien i år. Nåja, det fick skjutas på (och satsa på reprisen i stället), för då kom den där charmiga norrmannen som spelar huvudrollen i filmen om Cornelis. Vilken kille! Hans-Erik Dyvik Husby heter han. Den filmen bör man allt se.

På lördagskvällar brukar TV inte bjuda på någon underhållning alls. Dansbandskampen fixar jag bara inte. Minst sagt förvånad blev jag, när fyran startade ett nytt grepp med program-met Så mycket bättre. Några ganska olika artister hade fått i uppgift att tolka och framföra musik av Lasse Berghagen. Det var riktigt njutbart och Lasse själv grät sig igenom de fina tolkningarna. Det ska verkligen bli intressant att höra vad de kan hitta på med Thomas di Levas låtar i morgon.  

3 kommentarer:

  1. Följer också Idol. Tycker att de är duktiga i år! Synd att Daniel åkte ut ikväll, men nån ryker ju varje fredag...
    Söndag morgon åker jag norrut.
    Lena

    SvaraRadera
  2. Så bra du skriver/beskriver allt Elna. Noterar att vi har tämligen likartade problem vad gäller val av fredagstvnöje, förutom då förståss det där om trädgård, som jag, skam till sägandes, är rätt så ointresserad av.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer också att sakna Daniel.

    Anette, du har ju hela fjällvärlden i fokus. Det är väl naturintresse så det duger.

    SvaraRadera