Skymning

Skymning

9 oktober 2010

Sparat

Det är en konst att spara sina egna Pelargonier också. Den här växte sig stor och fin i fjol, så den ville jag verkligen behålla.

Jag tittade till den med jämna mellanrum under vintern och droppade lite vatten i jorden. Ändå torkade den ihop helt, så att man inte kunde ana minsta lilla liv. När våren kom plante-rade jag om den lika omsorgs-fullt som de andra och började vänta.

Efter lång tid kom enstaka blad längst ut på några kvistar. Den såg för bedrövlig ut. För att fylla ut tomrummet nedtill, satte jag ett par Lobelia där.

Den konkurrensen verkade uppmuntrande, för då satte Pelargonian fart och vecklade ut sina vackra blad med vita kanter. Den växte så att den börjat likna en liten buske. När blomningen kommit igång, var den helt översållad av små rosa "fjärilar". De är formade som violer och håller länge. När de blommat över torkar de ihop så fint, att de inte alls ser skräpiga ut heller.  

Nu tog jag in mina Pelargonier tidigt den här hösten, för att inte riskera någon olycka p g a en tillfällig frostknäpp. Det var nog tur det, för frostnätterna har varit många.

1 kommentar:

  1. Hej. Försöker att övervintra mina pelargonier i år. Få se hur det går. Du har en jättefin blogg!
    Lena

    SvaraRadera