Skymning

Skymning

22 oktober 2010

Tjat om mat

Det har varit mycket tjat om mat i åratal. Rekommendationer och varningar har östs över oss. Mer än ett ägg om dagen fick man inte äta, men gärna fem till åtta brödskivor enligt Socialstyrelsen. "Fem-ti-åtta" sa vi och skrattade. Härom året borde vi äta ett halvt kilo frukt om dagen, sa nån.

När miljöfrågor trädde in på arenan, varnades man för gifter, besprutning och genmanipula- tioner. Sedan var det onyttigheter, skräpmat och rent av ohälsosam mat. Man kunde undra vad man över huvud taget skulle kunna äta, utan att utsätta sig för risker. Det gällde att akta sig för alla möjliga sjukdomar man tydligen kunde få av att äta. Att matvarorna var närodlade och ekologiska måste man också hålla reda på.

Vi förmodades vara överviktiga och borde räkna kalorier. Dieter som stavas med tre eller fyra stora bokstäver borde man pröva. Sedan kom medelhavskost, som jag inte hittat någon definition på. Mr Atkin, som lanserade Atkinsdieten, dog visst själv av något som anses bero på mycket fett, så den dieten var nog inte så bra. Ytterligare en i raden är stenålderskost och om den vet jag ingenting.

Döm om min förvåning när jag läste pressreleaser från två olika forskargrupper, där det tydligt framgår att alldeles vanlig mat är jättebra. Den första var från Lunds universitet och den andra från universitetet i Uppsala. En liten grupp människor i respektive undersökning hade fått äta vanlig mat och på kort tid uppvisat mycket bättre värden än de hade haft innan. I Lundatestet var det bara inslagen av blåbär och kanel varje dag som är ovanliga i mina ögon. I Uppsalafallet nämndes över huvud taget inga konstigheter. Där fick försöksgruppen äta husmanskost lagad på nordiska råvaror.

I Lund visade testen att "det farliga kolesterolet sjönk med 33%, blodfetterna med 14%, blodtrycket 8% och en riskfaktor för blodpropp med 26%" redan efter en månad. Dessutom tyckte försöksgruppen att minnet blivit mycket bättre. I Uppsala fann forskarna att "kost baserad på nordiska livsmedel sänker kolesterolet och blodtrycket, minskar kroppsvikten och förbättrar kroppens insulinkänslighet". Det enda oklara med dessa uppgifter är att jag inte hittar något om vad försökspersonerna brukade äta tidigare. Åt de väldigt usel mat? De var i alla fall inte sjuka innan de deltog i försöken.

Bild ur Allt om mat
Nu känns det som om allting jag äter smakar lite bättre. Jag har liksom fått bevis på att jag äter rätt. Möjligen bör jag plocka mer blåbär och äta ofta. Att krydda någonting med kanel varje dag, kan däremot bli svårt. Den smaken tröttnar jag förmodligen på ganska snabbt.

Men det är ju väldigt gott med kanel i äppelpaj. Jag ska allt laga mig en sån till kvällsmat. Å så nyttigt och gott det kommer att smaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar