Skymning

Skymning

31 oktober 2010

Ställa tillbaka

Hur var det nu man skulle göra? Ställa tillbaka saker och ting - även tiden. Det bör betyda att man vrider visarna bakåt en timme. Ja, jag är en person som vill se hur långt lidet det är på dagen och då behövs visare på urverket. Digitala klockor visar bara siffror, blinkar och har sig. De ger ingen tydlig indikation på om det är lunchdags, bråttom att hinna med bussen eller tid att gå och lägga sig.

Nu bör alltså tiden bli normal. Det vore fint om det medför att jag vaknar i tid på morgnarna, åtminstone ett tag framöver, fastän inga solstrålar kommer att leta sig in mellan persienner-na förrän till våren. Min katt skulle kunna göra en insats, men hon är alldeles för hänsynsfull och gör inga ansatser att väcka mig. Ändå vet jag att hon håller ett vakande öga på mig, för det händer att jag ser henne ligga på någon höjd (byrån exempelvis) och vänta på att jag ska vakna. Hon är ju angelägen om att få frukost.

Hon är ett pålitligt sällskap min katt. På kvällarna är hon med vid PCn, skymmer bildskärmen med sin yviga svans och genar över tangent-bordet för att ligga i knät och gosa. Blir det för långtråkigt, tar hon en tupplur på skrivbordskanten. Då jag insuper lite spänning och äventyr med någon kriminalserie på TV, vilar hon sig på soffans ryggstöd. Hon ska alltid ha bästa utsikten.

4 kommentarer:

  1. Hallå igen. Jag hade ju skickat en kommentar, trodde jag. Med jämförelse mellan katt och katt, din hänsynsfulla dam och min burduse macho-grabb. Nu ska vi se om detta fastnar.
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Fint att dina rader fastnade. Blir nyfiken på din macho-katt. Hur beter han sig?

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag vet vad jag gjorde för fel förut. Härlitet om min katt:
    Han är väldigt aktiv och väldigt social. Så han anser att jag ska ägna mig åt honom hela tiden. När jag sitter vid datorn provar han med att jama ,annars hoppar han upp på datorn och tittar demonstrativt på tavlan som hänger där. Om inte det det hjälper så petar han litet på tavlan så att den gungar. Då lyfter jag ut honom ur rummet.
    Framför TV ligger han gärna i knät. Ett tag tills det blir för långsamt, då börjar han bita litet här och varpå mig. Om jag säger ifrån blir han arg också så till sist får jag ta fram sprayflaskan. Då blir han genast snäll.
    Social som sagt. På sista tiden har han börjat intressera sig för matlagning. Han följer alla mina rörelser och får lukta på kryddburkarna- det ser ut som om han långsamt analyserar varje doft. Ja han har mycket för sig. Min dotter säger att han har ADHD.
    Men det är ju bra att han aktiverar pensionären.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Hej! Han verkar vara en charmig katt, bara man orkar med. Min förra katt var lite så där och väldigt pratig, jamade om allt möjligt för att dra till sig min uppmärksamhet. Det var inte så kul när jag pratade i telefon.
    Lite lustigt att din katt blir arg också. Den lilla kroppen rymmer tydligen alla typer av temperament.

    SvaraRadera